Alpro, is de plantaardige business unit binnen Danone met haar hoofdkantoor in Gent (België). Het is de Europese pionier èn marktleider van plantaardige drinks en voedingsproducten (plantaardige alternatieven voor yoghurt, ijs, room en desserts) op basis van amandel, soja, haver, kokosnoot en rijst. Alpro’s producten zijn bekend onder de merken Alpro® en Provamel® (Alpro, 2019).

In 2016 werd Alpro in geheel overgenomen door Danone. Door deze overname maakt Alpro nu deel uit van één van de meest toonaangevende en innovatieve food bedrijven ter wereld. De missie van Danone is om gezondheid door voeding naar zoveel mogelijk mensen te brengen op een duurzame manier. Dit wordt de “Alimentation Revolution”genoemd (Alpro, 2019).
Meewerkstage
Van augustus tot juli heb ik bij Alpro een inspirerende meewerkstage mogen uitvoeren. Het bedrijf bevond zich in een rebranding fase, wat mij persoonlijk enorm interesseert. Qua look & feel en marketinguitingen werd Alpro compleet in een nieuw jasje gestoken.

Tijdens mijn meewerkstage heb ik mee mogen werken als volwaardig collega en heb ik toffe projecten gekregen. Waaronder het coördineren en meebedenken van het standconcept op Amsterdam Coffee Festival en het ontwikkelen en opzetten van een social campaign voor het dochtermerk Provamel (zie afbeelding voor een voorbeeld). Er was in geen jaren meer een social campaign uitgevoerd voor dit merk en deze campaign presteerde boven gemiddeld, wat mede komt naar goed onderzoek over de verschillende doelgroepen denk ik. Ook heb ik tastings gebriefd, georganiseerd en geëvalueerd.

Alpro is topdown georganiseerd, met het hoofdkantoor in Gent. Voor mijn creatieve geest in het marketingteam in Breda was het daarom soms moeilijk om creatieve concepten ook écht te laten doorvoeren. Toch is er aan doorzetten bij mij geen gebrek als ik ergens 100% achtersta.
Het dochtermerk van Alpro, Provamel, kreeg ook een rebranding. De grootste verschillen met Alpro is dat Provamel verkocht wordt in healthfoodstores verkocht (denk aan Ekoplaza) en 100% biologisch is. Het nieuwe merk zette de ingrediëntenlijst voorop de verpakking, omdat zij transparant willen zijn over de enkele essentials die zij in hun producten laten. De meeste van hun producten bevatten namelijk maar 5 ingrediënten.
Veel dingen doen Alpro en Provamel goed. Ze komen met innovatieve producten, maken reclame en hebben de kern van hun merk uitgepluist. Maar veel merken doen dit goed. Het is voor mij juist een kunst om te kijken hoe je uit kan blinken tussen deze merken. Hoe kan je spelen met de regels die je gesteld worden in de foodbranche?
DIY box
Zo kwam ik tot mijn idee. Iedereen in de food industrie doet tastings en bij allen is het doel hetzelfde. De consument introduceren met je merk. Als je deze geweldige kans hebt, waarom wordt hier dan niet altijd het uiterste uitgehaald?
Tussen mijn werkzaamheden schoot me dit idee naar binnen, wat ik vervolgens heb gepresenteerd aan de Senior Brand Manager. Zij vond het heel tof en vroeg me om prototypes te maken. Toen is het concept gepresenteerd op een international meeting met Duitsland, UK, NL en België. Het respons was enorm enthousiast. Veel landen zagen dit voor zich in een PR-campagne.
Uiteindelijk heb ik de box echt mogen vormgeven en heeft iedereen (alle 1100 werknemers in fabrieken, kantoren en landen) deze box mogen ontvangen in hun eigen taal op de Alpro launch party. Echt iets waar ik heel trots op ben en veel complimenten over heb gekregen. Een voorbeeld waarin ik mijn creativiteit, intiatiefnemendheid en lef goed terug zie komen.
Hieronder zie je mijn prototypes, die meegenomen zijn naar de internationale summit meeting. Ik kwam op het idee nadat ik een ‘break in case of fire box’ zag, wat je kapot slaat als er brand is. Dit is transparant, wat het merk wil uitstralen. De bedoeling is dat tijdens een tasting het product van Provamel geproefd wordt. Omdat we zo eerlijk en transparant zijn over de producten, dagen we de proever uit het zelf te proberen met de box (hier zitten alle ingrediënten in.
Wat we hiermee willen aantonen is dat het product eerlijk is, maar Provamel er is voor het gemak. Het is namelijk best tijdsintensief. In de box zitten twee kleine notes. Een die je mag openen als je denkt het beter gedaan te hebben dan wij en een die denkt dat het minder goed gelukt is. In de ene hopen we je te kunnen activeren om je creatie te delen en ons tips te geven en in de andere zit een kortingsbon.

Ook heb ik tijdens mijn stage uitgebreid onderzoek gedaan naar de koffiewereld en hoe Alpro en Provamel hier een grotere rol in kunnen spelen. Dit heb ik gedaan middels de innovatiecyclus.
Al met al een heel interessant halfjaar, waarna ik ook een parttime baan geboden kreeg om door te gaan met mijn werkzaamheden en wat nieuwe projecten kreeg. Dit heeft mij veel geleerd in zelfstandigheid en professionaliteit.
De grootste lessen die ik meeneem uit deze periode zijn:
- Neem initiatief om jezelf te laten horen. Mensen kunnen niet ruiken wat je in je hebt, je moet dit laten zien. Met lef, leergierigheid en veel gedrevenheid zorg je ervoor dat je gehoord wordt en behandeld wordt als een volwaardig medewerker.
- Zorg dat je uit enthousiasme niet overal ja opzegt, maar je ook je grenzen bewaakt. En als je er toch voor kiest om dit wel te doen, overleg dan met je manager wat de grootste prioriteit heeft.
- Zorg dat je door je creativiteit en enthousiasme niet altijd gelijk in oplossingen denkt, maar probeer soms even wat afstand te nemen en de hogere doelen ernaast te houden.